Z6_GAC8H902KO7JD0AIKGODV22080
Z7_GAC8H902KO7JD0AIKGODV22081
Z7_GAC8H902KO7JD0AIKGODV220O1

Dringend hulpverzoek van bekende via WhatsApp? Let op!

October 22, 2020

Krijg je per WhatsApp een dringend hulpverzoek van een bekende? Let op! Er kan sprake zijn van fraude, zogenaamde vriend-in-nood fraude. En dat komt steeds vaker voor. Om deze fraude te bestrijden, hanteert de politie een landelijke aanpak. Wat kan je zelf doen? We delen tips met je.

Bij WhatsApp fraude komt het vaak voor dat een ‘familielid’ een appje stuurt met het verzoek geld voor te schieten. Het gaat in veel gevallen om een volwassen zoon of dochter. Deze heeft dringend geld nodig en belooft snel terug te betalen.

In werkelijkheid komt dit appje van een oplichter. Oplichters laten vaak via een appje weten een nieuw telefoonnummer te hebben, compleet met profielfoto die vaak van social media komt. Als je twijfelt aan de hulpvraag en probeert contact op te nemen, weten oplichters dit vaak handig te omzeilen. Als je meewerkt aan het verzoek, volgt een tweede verzoek. Achteraf blijkt dat het account van deze vriend gehackt is, of dat het een vals account is. De vriend in kwestie is zich van geen kwaad bewust.

Toename WhatsApp fraude
Op 1 oktober heeft de Fraudehelpdesk al 9600 meldingen ontvangen over 2020, dat is het viervoudige van het aantal over heel 2019. In totaal zijn ruim 1100 mensen slachtoffer geworden en zijn ze voor 3,3 miljoen euro opgelicht.

Landelijke aanpak
Sinds kort worden alle landelijke internet aangiftes gebundeld en geautomatiseerd onderzocht op naam, bankrekeningnummer en telefoonnummer. Door deze bundeling van gegevens kan beter worden onderzocht hoe netwerken van oplichters in elkaar zitten. Hierdoor worden clusters van zaken inzichtelijk en die worden aangeboden aan regionale onderzoeksteams.

De beste manier om fraude te bestrijden, is het voorkomen ervan. En daarom is de politie onlangs een campagne gestart om mensen bewust te maken van de sluwe werkwijze van oplichters.

Wat kan je zelf doen?
-    Stuur nooit geld op basis van een mail of app alleen
-    Vraag je ‘familielid’ om te bellen, zodat je de stem kan horen. Lukt dit niet, vraag dan een gesproken berichtje te sturen. Zo kan je horen of je daadwerkelijk met je ‘familielid’ te maken hebt.
-    Maak afspraken binnen je familie over hoe je elkaar benadert in geval van (financiële) noodsituaties zich voordoen
-    Wees terughoudend met het delen van persoonlijke informatie via internet. Het delen van persoonlijke informatie helpt oplichters om fraude makkelijker te maken.

Tot slot hebben we vanuit ZorgNetOost nog een praktische tip voor je: schakel ‘verificatie in twee stappen’ in bij WhatsApp. Heb jij dit al gedaan? Ga bij WhatsApp naar ‘instellingen’, klik op ‘account’ en dan ‘verificatie in twee stappen’ en zet het aan.

#Privacypost

Z7_GAC8H902K0GN80AQUKBBUO30H1

Nieuwsbrief

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws? Schrijf je dan nu in voor onze nieuwsbrief.

Z7_GAC8H902KO1OF0AAS0AC4010O5