#Privacymaart : vertrouwen in privacy
Op een zonnige ochtend wandelt Marjolein door haar tuin. Ze komt ongelukkig ten val en heeft veel pijn. Ze kan niet meer staan en nadat de huisarts haar ter plekke heeft beoordeeld en heeft overlegd met de arts van de eerste hulp, wordt er besloten dat er een ambulance moet komen. Mogelijk is haar heup gebroken. De huisarts stuurt een korte verwijsbrief met de relevante gegevens van de patiënt naar het ziekenhuis. Later blijkt dat haar heup inderdaad gebroken is. Ze wordt daarom aangemeld voor de OK en door haar chronische ziekte wordt er een internist gevraagd voor begeleiding. De operatie gaat gelukkig goed en op de uitslaapkamer komt haar man op bezoek om te kijken hoe het met haar gaat.
Marjolein beseft dat ze vandaag veel zorgverleners heeft gezien en dat er veel informatie is gedeeld. Ze moet erop kunnen vertrouwen dat de informatie die is gedeeld, geheim blijft. We vragen daarom expert Ahmed Hashemi hoe dit in zijn werk gaat. Ahmed houdt zich dagelijks bezig met privacy en legt uit dat de rol van bijvoorbeeld de receptie belangrijk is voor de privacy van Marjolein. ‘Als bezoek of medewerkers die niet bij de behandeling betrokken zijn vragen stellen aan de receptie over een patiënt, mag de receptie niet zomaar informatie delen.’ Bekijk de video voor meer tips!
#Privacy #veiligheid #samenwerken #RSO #kennisdelen #Privacymaart