#Privacymaart: hoor jij een datalek?
Marjolein Kemper wordt opgenomen in verpleeghuis TwenteZorg. De cliëntadviseur helpt haar op weg en zorgt ervoor dat de juiste gegevens in het systeem komen. De cliëntadviseur wordt ondersteund door een stagiaire. Deze leerling vertelt aan Marjolein dat ze wel in het dossier kan kijken, maar geen aanpassingen kan doen. Mevrouw vindt het een prettig idee dat niet zomaar iedereen toegang heeft tot haar dossier en gegevens kan aanpassen.
Later op de dag komt de cliëntadviseur nog even langs bij Marjolein. Als ze langs de receptie loopt, hoort ze dat collega’s met een cliënt over mevrouw Kemper praten. Dat is niet de bedoeling. De cliëntadviseur besluit dit te bespreken met de medewerker van de receptie en hier ook een melding van te maken. Hiervoor logt ze in op intranet en via de button privacy incident kan ze de melding doen. Hier krijgt de functionaris gegevensbescherming (FG’er) een berichtje van. Zij houdt zich bezig met privacy en veiligheid en bespreekt met de betreffende receptiemedewerker en de cliëntadviseur hoe van deze situatie geleerd kan worden.
We vragen FG’er Karin Hoving over haar ervaringen: ‘collega’s weten me steeds beter te vinden. Men weet niet altijd of sprake is van een datalek of niet. Ik zeg altijd: als je denkt dat er iets niet klopt, meld het dan. Dan kijken we ernaar. Zo kunnen we ervan leren’.
#Privacy #veiligheid #samenwerken #RSO #kennisdelen #Privacymaart