#Privacypost: (Her)ken jij online fraude? Doe de test!
We werken steeds meer online. Fraudeurs spelen hier handig op in en proberen je steeds weer te misleiden. De fraudehelpdesk liet in 2022 een opvallende stijging zien van 18% over telefonische fraude in vergelijking met 2021. Deze vorm van online fraude wordt ook wel voice phishing genoemd. Dat houdt in dat een aanvaller belt met een gebruiker en probeert om vertrouwelijke informatie te ontrafelen. Met deze informatie probeert de aanvaller vervolgens in te loggen op een digitaal systeem om daarna malware te verspreiden.
Fraudeurs vinden steeds meer creatieve manieren om online te frauderen. Heb je bijvoorbeeld al eens gehoord van consent phishing of spear phishing? Bij spear phising wordt er een goed doordachte aanval opgezet gericht op één persoon om je organisatie binnen te dringen. Berichten lijken bij spear phishing van een bekend persoon of organisatie te komen, of er worden in het bericht uitdrukkelijk namen en informatie gezet die het vertrouwen van de ontvanger opwekt. Hierbij maakt de fraudeur gebruik van social engineering technieken. Met vertrouwelijke informatie wordt geprobeerd het slachtoffer nieuwsgierig te maken, medelijden op te wekken of bang te maken.
Om zelf niet het volgende slachtoffer te worden is het belangrijk om altijd alert te zijn en je kennis bij te spijkeren! Je vindt meer informatie over verschillende soorten online fraude bij digital trust: https://www.digitaltrustcenter.nl/online-fraude-uitgelegd.
En nu je je kennis hebt bijgespijkerd ben je klaar voor de test. Test je kennis over online fraude hier: https://www.digitaltrustcenter.nl/test-je-kennis/fraude.
Was het lastig en heb je hulp nodig? Laat het ons weten. Misschien kunnen we tijdens het festival cybersecurity in de zorg wel een sessie inrichten over online fraude.