#Privacymaart: minder bewaren, slimmer werken met Marije’s tips.
Ken je dat gevoel, de neiging om alles te bewaren “voor het geval dat” of “omdat het misschien nog wel eens handig kan zijn”? Vooral in de zorg lijkt het soms moeilijk om afscheid te nemen van stapels papieren dossiers en vele gegevens. Marije Kuipers, audit risk en compliance manager bij Carintreggeland, neemt ons mee hoe je hier slimmer mee om kan gaan.
De uitdaging:
In de zorgsector hebben we vaak de neiging om alles te documenteren. Van elke medische aantekening tot de meest gedetailleerde familiegeschiedenis. In de zorg lijkt het alsof er geen limiet is aan wat ‘bewaarwaardig’ is. Dit leidt tot een overvloed aan informatie, waarvan een groot deel eigenlijk niet noodzakelijk is om vast te leggen.
Marije’s aanpak:
Om ons te helpen bewustwording te verhogen, organiseert Marije o.a. workshops. Haar boodschap is duidelijk en simpel: “Wat je bewaart, kan je ook verliezen.” Te veel informatie verzamelen maakt ons niet alleen kwetsbaar voor datalekken, maar zorgt ook voor onnodige verwarring en werklast. Marije benadrukt dat ‘handig om te hebben’ niet gelijk staat aan ‘noodzakelijk om te bewaren’.
In gesprek gaan:
Marije gaat de dialoog aan met teams om te bespreken wat de gevolgen kunnen zijn van het verzamelen van te veel informatie. Ze zijn geweldig in hun zorgtaken, maar minder bewust van de risico’s die uitgebreide dossiervoering met zich meebrengt voor henzelf en voor de cliënten.We sluiten ons aan bij de oproep van Marije: laten we samen kijken naar wat we echt nodig hebben en de rest laten gaan. Door minder te bewaren, kunnen we slimmer en veiliger werken. Het is tijd om die bewaardrift aan te pakken!