#Privacypost: Ik kreeg een phish-oproep, maar ik zei: ‘Je vist in de verkeerde vijver’

Dit klinkt als een grapje maar helaas komt phishing via de telefoon veel voor. Dat betekent dat criminelen je bellen om gevoelige informatie te verkrijgen. Door kunstmatige intelligentie wordt phishing aan de telefoon steeds geavanceerder. Met bepaalde software kan de stem van een collega worden geïnitieerd. Zo klinkt de collega net echt. Als wordt gevraagd om even je wachtwoord te geven voor een belangrijke update ben je misschien snel geneigd om dat te doen. Maar pas op! Mogelijk heb je te maken met een hacker. Bekijk hier de poster van Bureau Acute Zorg Euregio voor overtuigingstechnieken die hackers gebruiken.

Hierbij enkele tips als je denkt dat je te maken hebt met een phishing-telefoontje:

  • Geef nooit je persoonlijke of financiële informatie over de telefoon.
  • Als je twijfels hebt, hang op en bel zelf terug via een officieel nummer. Zo kun je bevestigen of het telefoontje echt was.
  • Fraudeurs raken vaak van hun stuk als je gedetailleerde vragen stelt. Vraag bijvoorbeeld naar je laatste transactie, of zeg dat je de informatie schriftelijk wilt ontvangen.
  • Word je gebeld om te waarschuwen voor ‘ongewone activiteit’ op je bankrekening, of voor een ‘tijdgevoelige’ aanbieding? Dit zijn rode vlaggen.

Binnen ons #privacyprogramma richten we ons deze maand op #cybersecuritymaand oktober. De komende weken brengen we de posters van Bureau Acute Zorg Euregio onder de aandacht.