#Privacypost: Veranderen jouw toegangsrechten mee als jouw functie wijzigt?  

Als medewerkers in dienst komen, wordt zorgvuldig gekeken tot welke systemen en met welke rollen deze medewerker toegang moet hebben tot informatie. Als een medewerker de organisatie verlaat, worden deze rechten weer ingetrokken. Maar hoe zit dat als een medewerker van functie verandert? Misschien betekent dit wel dat de toegangsrechten ook moeten worden aangepast. Als een medewerker eerst verpleegkundige was en nu teamleider is, horen daar andere rechten en rollen bij. Helaas gaat dit in de praktijk niet altijd goed. Maar waarom is het belangrijk dat de rechten worden aangepast? Wat denken jullie?

  1. Om ervoor te zorgen dat de medewerker toegang heeft tot de juiste informatie voor zijn nieuwe rol en niet langer toegang heeft tot onnodige of vertrouwelijke gegevens.
  2. Omdat het zorgt voor snellere toegang tot alle systemen, wat de productiviteit verhoogt.
  3. Omdat het de medewerker in staat stelt om zijn oude taken in de nieuwe functie voort te zetten.
  4. Om te voorkomen dat er kosten ontstaan door het verminderen van het aantal toegangsrechten.

Het goede antwoord is A. Een belangrijk uitgangspunt is ‘need to know’:  medewerkers hebben alleen toegang tot de informatie die ze voor hun functie nodig hebben.

Wil je meer weten over de juiste rechten van medewerkers bij in- en uitdiensttreding en bij wijziging van functie? Kijk dan hier: https://www.digitaltrustcenter.nl/informatie-advies/in-en-uitdienst. Hier vind je bijvoorbeeld ook afspraken die je hierover kan maken binnen je organisatie en een handig format om dit te registreren.