#Privacypost: Tips voor een professionele datalekregistratie  

Vandaag gaan we van start met de derde week van onze #privacymaart, de campagne waarin we op een ludieke manier aandacht vestigen op privacy en informatiebeveiliging. Na twee weken vol handige tips om datalekken te voorkomen, richten we ons deze week (en de volgende) op wat je moet doen als er helaas wél een datalek is.

Als ambassadeur ben jij een sleutelfiguur bij een datalek! Je weet dat het soms, ondanks alle voorzorgsmaatregelen, toch kan gebeuren. Daarom is het cruciaal om te weten hoe je het proces goed aanpakt wanneer het zich voordoet. Deze week geven we je tips voor een professionele datalekregistratie:

Voorkom versnippering: Zorg voor één overzichtelijke registratie waarin alle onderdelen van jouw organisatie goed zijn ingevuld. Dit kan zelfs inzichtelijk worden gemaakt voor medewerkers om samen te checken voordat zij iets registreren.

Wees transparant: Als er een datalek is, wees dan duidelijk en tijdig naar de slachtoffers. Zorg ervoor dat je het bewijs van communicatie bewaart en opneemt in de registratie.

Stel een handleiding op: Zorg ervoor dat medewerkers die de datalekregistratie invullen weten hoe ze dit moeten doen. Maak een gedocumenteerde meldingsprocedure, bijvoorbeeld met een training.

Betrokken partijen: Leg vast welke andere organisaties bij het datalek betrokken zijn, zoals medeverwerkingsverantwoordelijken en verwerkers. Dit komt goed van pas bij het afsluiten van nieuwe verwerkersovereenkomsten.

Dit is slechts een voorproefje van de tien tips die we met je delen. Wil je de volledige lijst ontvangen? Stuur ons een bericht, of vraag je ambassadeur voor de rest van de tips!